لزوم اجرای تعزیر با وجود زیان آوری برای غیر مجرم
در مجازاتهاى منصوص اگر غیر از مجرم، دیگرى هم زیان ببیند طبعاً از اصل قرآنى «و لا تزر وازرة وزر اخرى» خارج است، مثل قصاص قاتل که فرزندان او یتیم مى شوند; ولى در جایى که نصّ صریح در مورد مشروعیّت آن نیست مثل حبس، که با زندانى شدن مجرم عائله اش بشدّت متضرّر مى شوند در حالى که جرمى نکرده اند و شارع نیز این عقوبت را بطور صریح از جمله مجازاتها قرار نداده است، مخالفت آن اصل قرآنى بدون نصّ صریح چگونه توجیه مى شود؟
حبس یکى از انواع تعزیر است، و تعزیر در موارد مقرّره ممکن است باعث ضرر و زیان به دیگران شود، خواه به صورت شلاّق باشد یا جریمه نقدى یا جریمه مالى و این امور مانع از تعزیرات نمى شود، وگرنه اکثر تعزیرات باید تعطیل شود; چرا که غالباً زیانهایش به دیگران هم مى رسد.